От тук може да изтеглите прикачените файлове за попълване
Договор за обществена поръчка № 65 от 09.10.2024г. с предмет: „Техническа подкрепа на община Горна Оряховица за изпълнението на проект: „За по-чист въздух в община Горна Оряховица, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи“, сключен във връзка с изпълнение на АДБФП № BG16FFPR002-5.001-0014-C01 „За по-чист въздух в Община Горна Оряховица, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие.
Изпълнител : „ДИ ЕНД ЕМ КОНСУЛТ“ ЕООД,
гр. София, ул. Поп Богомил №1, ет.7, офис 34
Ноември 2024 г.
Списък използвани съкращения.
АДБФП – Административен договор за безвъзмездна финансова помощ
БФП – Безвъзмездна финансова помощ
ЕФРР – Европейски фонд за регионално развитие
КАВ – Качество на атмосферния въздух
КЕ – Ключов експерт
КП – Краен потребител
МСП – Малки и средни предприятия
ПОС 2021 -2024 г. – „Околна среда 2021-2027 г.“
ФПЧ10 – Фини прахови частици
Община Горна Оряховица изпълнява проект в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) с реф. № BG16FFPR002-5.001 с наименование: „За по-чист въздух“ в рамките на Приоритет № 5 „Въздух“, в изпълнение на Специфична цел: „Подобряване на защитата и опазването на природата, биологичното разнообразие и екологосъобразната инфраструктура, включително в градските райони, и намаляване на всички форми на замърсяване“ от Програма „Околна среда 2021-2027 г.“ (ПОС 2021-2027 г.). Във връзка с проекта е сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) № BG16FFPR002-5.001-0014-C01 „За по-чист въздух в Община Горна Оряховица, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е съфинансирана от ЕФРР и насочена към общини с нарушение на пределно допустимите стойности на ФПЧ в периода 2017-2021 г. и действащи ОП КАВ, една от които е Община Горна Оряховица.
Основната цел на проекта е да се допринесе за подобряване качеството на атмосферния въздух (КАВ) чрез намаляване наднормените нива на фини прахови частици (и ФПЧ10) на територията на община Горна Оряховица.
Специфичната цел на проекта е извеждане от експлоатация и предоставяне за рециклиране на старите отоплителни устройства на твърдо гориво – дърва и/или въглища и подмяната им с екологични алтернативи: термопомпи, климатици клас А++ със SCOP в режим отопление ≥ 4.6 (термопомпи „Въздух-въздух“), котли и камини на дървесна биомаса (пелети, дървесен чипс), включително доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди.
Специфичните цели на проекта ще бъдат в съответствие с „Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух в община Горна Оряховица 2023-2027 г.“, чиято цел е изпълнение на мерки за привеждане качеството на атмосферния въздух на община Горна Оряховица, по отношение на съдържанието на вредни вещества в него в съответствие с нормативната уредба по опазване чистотата на атмосферния въздух, чрез прилагане на мерки за намаляване на замърсяването на атмосферния въздух с Фини прахови частици (ФПЧ 10).
Екологичните ползи от реализацията на проекта ще се изразят в количество спестени емисии ФПЧ10. Социално-икономическите ползи са свързани с опазване на здравето и повишаване на качеството на живот на жителите на община Горна Оряховица, подобряване на условията на труд и отдих както за жителите, така и за гостите на общината, повишаване на обществена осведоменост по въпросите на качеството на въздуха.
Настоящият документ е разработен в изпълнение на договор № 65/09.10.2024 г. между Община Горна Оряховица и „Ди енд Ем Консулт“ ЕООД с предмет „ Техническа подкрепа на Община Горна Оряховица за изпълнение на проект „За по-чист въздух в община Горна Оряховица, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи“, финансиран по Програма „Околна среда 2021 – 2024 г.“.
С програмата за подмяна на отоплителни устройства община Горна Оряховица кани всички желаещи собственици на самостоятелни обекти в жилищни сгради отопляващи се на твърдо гориво да подменят неефективните си отоплителни уреди с по-екологични алтернативи. За дефиниране на обект в жилищна сграда се прилагат разпоредбите чл. 5, т.39 от ДР на ЗУТ: “Обект” е самостоятелен строеж или реална част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно функционално предназначение и идентификатор по Закона за кадастъра и имотния регистър, който е с предназначение за жилищни нужди. Не са самостоятелни обекти общите части и помещения в сградата, паркоместата, мазета, тавански, складови и други помещения, обслужващи самостоятелните обекти в сградата. В процедурата ще могат да се включат жилища без значение дали са обитавани и/или са собственост на физически или юридически лица, разположени в регулационните граници на населените места на територията на община Горна Оряховица.
В случаите, в които подпомагането засяга жилищни обекти, чиито собственици, физически и/или юридически лица упражняват стопанска дейност (в т.ч. и отдаване на жилищния обект под наем, упражняване на свободна професия или други стопански дейности), ще бъдат разглеждани като предприятия. „Предприятие” по смисъла на чл. 107 от ДФЕС е всяка структура, ангажирана със стопанска дейност, независимо от правния ѝ статут и начина ѝ на финансиране. Следователно подпомагането ѝ ще представлява минимална (de minimis) помощ съгласно Регламент на Комисията (ЕС) № 2023/2831 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis.
Кандидати за участие в процедурата, в чиито жилищни обекти са извършени инвестиции за подмяна на отоплителни уреди/системи и/или монтаж на фотоволтаични системи, финансирани от други Европейски или национален източник (вкл. ОПОС 2014-2020 г., програма LIFE, Националната програма за енергийна ефективност, ОП Региони в растеж 2014-2020 г., Програма Развитие на регионите 2021-2027 г., Националния план за възстановяване и устойчивост на Р България, DESIREE, REECL и т.н.), които съвпадат с допустимите за финансиране мерки по настоящата процедура за подмяна на отоплителни устройства, няма да бъдат допустими крайни получатели на помощта от настоящия проект.
Кандидатите ще имат възможност да избират един от следните варианти:
На всички заинтересовани граждани на общината, ще бъдат осигурени консултации относно условията на програмата. А на заявилите желание за участие – техническа подкрепа на място за избор на подходящо отоплително устройство съобразно параметрите на тяхното жилище и подпомагане при попълване на изискуемите документи. Одобрените крайни потребители по програмата ще получат доставка, монтажа, инструктаж за безопасна експлоатация на новия уред и гаранционна поддръжка, демонтаж и предаване за последващо третиране на старото отоплително устройство.
На одобрените кандидати, ще бъде предложен избор от следните алтернативи:
ВАЖНО: В случай че за монтажа на новото отоплително устройство е необходимо изграждане и на вътрешно-сградни връзки и инсталации, собствениците на тези имоти ще трябва да подсигурят със собствени средства изграждането им, преди доставката на новото отоплително устройство.
Допълнителен стимул за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво ще бъде предоставен на целевата група „енергийно бедни“ домакинства, чиито основни жилища са еднофамилни жилищни сгради. С цел да се допринесе за намаляване на разходите им за електричество, в случаите в които те са заявили желание да подменят старите си устройства с екологична алтернатива термопомпа „Въздух-въздух“, ще им бъде предоставена възможност да получат фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – до 4 kW. В това число се включва изготвяне на проектантски решения по част „Конструктивна“ и част „Електро“ за фотоволтаичната система, доставка и монтаж на всички необходими компоненти, слънчеви панели, батерии и устройства, не позволяващи връщане на електричество в мрежата, гаранционна поддръжка и застраховка на активите.
Във всеки отделен случаи ще се съблюдава сумарните емисии на ФПЧ10 от отделните нови устройства, да не надвишават емисиите на ФПЧ10 от подменено общо отоплително устройство на дърва/въглища в сградата, с което общо (колективно) са се отоплявали домакинства в многофамилна жилищна сграда. Също така и спазването на хоризонталните принципи на ЕС (устойчиво развитие, равни възможности и недопускане на дискриминация, равенство между половете) съгласно и чл.9 от Регламент (ЕС) 2021/1060, принципите за добро финансово управление (икономичност, ефикасност и ефективност на вложените средства) чл. 33 на Регламент № 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г и „принцип за поставяне на енергийната ефективност на първо място“ съгласно чл. 2 пар. 41 на Регламент (ЕС) 2021/1060.
С цел гаранция за целевото използване на доставените отоплителни устройства, дори и в случаите на продажба или прехвърляне на собствеността върху жилищния обект върху друго лице в рамките на 3-годишния/5 годишния (в случай на доставка и монтаж на фотоволтаична система за собствено потребление) мониторингов период от датата на подмяна на отоплителното устройство на твърдо гориво, както и изпълнение на ангажиментите на крайните получатели да използват придобитото устройство съгласно правилата за експлоатацията му, вкл. при повреда да предприеме действия по сервизирането му, служители на община Горна Оряховица ще извършват два типа проверки на място. Първата за удостоверяване фактическото монтиране на новия тип отоплително устройство във подпомаганите жилища. Втората по време на мониторинговия период за гарантиране, че крайният потребител използва новия тип отопление с грижата на добър стопанин – напр. отоплителното устройство не е унищожено, препродадено или преотстъпено, както и че не е демонтирано, разглобено или ремонтирано от неоторизирани лица в гаранционния и в мониторинговия период.
Кандидатите, физически лица не упражняващи стопанска дейност за подмяна на отоплителни устройства трябва да отговарят задължително на следните изисквания, за да участват в проекта:
Кандидатите за подмяна на отоплителни устройства трябва изрично да декларират:
Помощта на тази група кандидат крайни потребители се предоставя при условията на режим „минимална помощ” (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта „de minimis”. В тази връзка за настоящата програма на Община Горна Оряховица са приложими следните изисквания:
Съгласно чл. 2, пар. 2 от Регламент (ЕС) № 2023/2831 „едно и също предприятие” означава всички предприятия, които поддържат помежду си поне един вид от следните взаимоотношения:
а) дадено предприятие притежава мнозинството от гласовете на акционерите или съдружниците в друго предприятие;
б) дадено предприятие има право да назначава или отстранява мнозинството от членовете на административния, управителния или надзорния орган на друго предприятие;
в) дадено предприятие има право да упражнява доминиращо влияние спрямо друго предприятие по силата на договор, сключен с това предприятие, или съгласно разпоредба в неговия устав или учредителен акт;
г) дадено предприятие, което е акционер или съдружник в друго предприятие, контролира самостоятелно, по силата на споразумение с останалите акционери или съдружници в това предприятие, мнозинството от правата на глас на акционерите или съдружниците в това предприятие.
Предприятия, поддържащи едно от взаимоотношенията, посочени в букви а) – г) посредством едно или няколко други предприятия, също се разглеждат като едно и също предприятие.
В случай на сливания, вливания или придобивания всички предходни помощи „de minimis”, предоставени на някое от сливащите се предприятия, се вземат под внимание при определяне на това дали дадена нова помощ „de minimis”, отпусната на новото предприятие или на придобиващото предприятие, не води до превишаване на съответния таван.
Ако дадено предприятие се разделя на две или повече отделни предприятия, помощта „de minimis”, отпусната преди разделянето, се счита за предоставена на предприятието, което се е възползвало от нея, като по принцип това е предприятието, поемащо дейностите, за които е била използвана помощта „de minimis”. Ако не е възможно по този начин да се определи кое предприятие е получило помощта, то тя се разпределя пропорционално на базата на счетоводната стойност на собствения капитал на новите предприятия към действителната дата на разделянето/отделянето.
Спазването на горепосочения праг за помощта „de minimis” ще бъде проверявано чрез Раздел 4.A на „Декларация за минимална помощ” и Раздел 4.Б „Данни за получена минимална помощ” от Декларация за минимални помощи (Приложение 7), като кандидатите носят отговорност за верността на декларираните данни.
ВАЖНО: В случай че след подаване на формуляр за участие (Приложение 5) настъпи промяна по отношение на получената минимална помощ от кандидата, същият следва да уведоми писмено Община Горна Оряховица и да изпрати нова Декларация при кандидатстване (Приложение 7), с попълнени актуални данни в Раздел 4.А „Декларация за минимална помощ” и Раздел 4.Б „Данни за получена минимална помощ” от декларацията, в срок от 5 (пет) работни дни.
ВАЖНО: Преди сключване на административен договор, ще бъде извършена повторна документална проверка на декларираните от одобрените кандидати данни относно получената минимална помощ в Раздел 4.A „Декларация за минимална помощ” и Раздел 4.Б „Данни за получена минимална помощ от Декларацията при кандидатстване” (Приложение 7). В случай че при проверката на етап договаряне се установи надвишаване на максимално допустимия праг за минимална помощ за едно и също предприятие, ще се издава Решение за отказ за включване в програмата.
При определяне дали е спазен максимално допустимия размер на помощта, посочен по-горе ще се взема предвид както размера на минималната помощ, за която се кандидатства, така и общия размер на вече получена минимална помощ за дейности, проект или предприятие, независимо от това дали тази подкрепа е финансирана от местни, регионални, национални или общностни източници.
Съгласно чл. 37 от Закона за държавните помощи неправомерно получената минимална помощ представлява публично вземане, което се установява от администратора на помощ чрез издаване на акт за установяване на публичното вземане по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Вземанията подлежат на събиране по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) от органите на Националната агенция за приходите.
Възстановяването на недължимо платените и надплатените суми, както и на неправомерно получените или неправомерно усвоени средства, ще се извършва в съответствие с установения ред, съгласно действащите нормативни актове за плащане, верификация и сертификация на разходите към момента на изпълнение на административните договори.
Кандидатите не могат да участват в процедурата и да получат безвъзмездно финансиране, в случай че попадат в забранителните режими на Регламент (ЕС) № 2023/2831 и по-конкретно, ако:
А) Икономическата дейност, за която кандидатстват се отнася до :
– когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или
– когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
ВАЖНО: Кандидатите не могат да получат безвъзмездно финансиране за дейност, в случай че същата се отнася до недопустимите сектори, попадащи в забранителните режими съгласно чл. 1, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 2023/2831 и посочени по-горе. Когато кандидатът упражнява едновременно дейност в недопустими сектори и в допустими сектори по настоящата процедура, средства по тази процедура се предоставят само за дейностите в допустимите сектори, като бенефициентът следва да води отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира отделяне на дейностите, така че дейностите в недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездно финансиране, предоставено по настоящата процедура.
В случай че на етап изпълнение бъде установено, че не са спазени изискванията да не се подкрепя недопустима дейност, предоставените средства (в случай на изплатени такива), подлежат на възстановяване.
Кумулативно с условията на режим „минимална помощ” (de minimis) кандидатите, физически и юридически лица упражняващи стопанска дейност за подмяна на отоплителни устройства трябва да отговарят и на следните изисквания, за да участват в проекта:
“18. “предприятие в затруднено положение” означава предприятие, по отношение на което е изпълнено поне едно от следните
обстоятелства:
а) в случай на дружество с ограничена отговорност (различно от МСП, което съществува по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което изпълнява условието в член 21, параграф 3, буква б) и отговаря на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието “дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, упоменати в приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, а “акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии;
б) в случай на дружество, в което поне някои от съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството (което не е МСП, което съществува от по-малко от три години или, за целите на допустимостта за помощите за рисково финансиране, МСП, което отговаря на условието по член 21, параграф 3, буква б) и на условията за инвестиции за рисково финансиране въз основа на извършен от избрания финансов посредник финансов и правен анализ), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието “дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС;
в) когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите кредитори;
г) когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране;
д) когато предприятието не е МСП и през последните две години:
1) съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
2) съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0;”
Кандидатите за подмяна на отоплителни устройства трябва изрично да декларират:
Кандидатите следва да подадат следните документи на етап „Подаване на предварителна заявка за участие“:
Кандидатите следва да подадат следните документи на етап „Входиране на заявление за участие“:
При подаване на документите за справка ще се изисква преглед на лична карта на заявител и нотариалните актове на жилищните имот/и включени в Формуляра за кандидатстване.
Кандидати, собственици на отделни имоти, желаещи да приложат колективно решение за локално отопление следва да подадат една общ заявка за участие в програмата (Приложение 1). За всеки от имотите се осигурява техническа подкрепа на място за избор на подходящо отоплително устройство съобразно броя и параметрите на включените в заявката жилища, като за всяко от тях се попълва отделна Техническа карта (Приложение 2), на база на събраните данни техническо лице ще изготвя общ протокол за пригодност на жилищата включени в заявката (Приложение 4). Кандидатите за колективно отопление следва да приложат получения протокол към общия формуляр за кандидатстване, заедно със споразумение за колективно отопление (Приложение 8) и попълнени и подписани декларации, от всеки един от собствениците/съсобствениците на жилищните имоти включени във формуляра за колективно отопление (Приложение 6 Декларация за съгласие с условията и в случай на приложимост Приложение 7 Декларация за минимални помощи).
След като административния служител се увери в пълнотата и коректността на документите, те ще бъдат завеждани в деловодната система чрез входящ номер.
За удовлетворяване на нуждите от нови екологични отоплителни устройства на одобрените по програмата кандидати, община Горна Оряховица ще осигури широка гама от устройства. Всички предоставени нови активи ще отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими.
При замяната на отоплителните устройства на твърдо гориво с климатични или термо помпени системи ще се съблюдава политиката на ЕС, водена по отношение на поетапното намаляване на употребата и производството на флуор съдържащи парникови газове, използвани като конвенционални хладилни агенти във въпросните системи. При избора на климатично и термо помпено оборудване ще се отчита и видът на хладилния агент, с който работи оборудването, като се избират с приоритет алтернативи на конвенционалните хладилни агенти, работещи с флуор въглеводороди с нисък или нулев потенциал на глобално затопляне.
Списъкът на предвидените за безвъзмездно предоставяне отоплителни устройства включва:
Община Горна Оряховица ще предостави:
Всички подадени формуляр за кандидатстване (Приложение 5) от гражданите на община Горна Оряховица в рамките на съответното годишно тримесечие ще бъдат разглеждани и класирани съобразно следните екологични, енергийно ефективни и социални критерии:
Екологични критерии, чрез които ще се осигурява предимство на кандидати, които:
Критерии за енергийна ефективност, чрез които ще се дава предимство на кандидати, чийто жилища са:
По този начин се осигурява предимство на по-енергийно ефективните жилища, чието потребление на енергия/гориво за отопление, респективно за охлаждане през лятото, са по-ниско и съответно емисиите отделяни в атмосферния въздух от него са по-ниски.
Социално-икономически критерии, чрез които ще се дава предимство на кандидати, чиито жилища се обитават от лица от следните социално уязвими групи:
Лице/лица от домакинството получава/т целева помощ за отопление през последния приключил или текущия отоплителен сезон.
Кандидатите отговарящи на условията на програмата ще се класират в низходящ ред съобразно получената оценка, като ще се изготвят отделни списъци за класиране за всяко тримесечие на годината. Списъците ще бъдат публикувани до края на месеца следващ съответното тримесечие на следния адрес:…………………………………………………..
С официална покана (Приложение 11) община Горна Оряховица ще покани всички домакинства в общината, които използват за отопление уреди с дърва и въглища, да кандидатстват за безвъзмездната им подмяна с екологични алтернативи за отопление. Индикативния срок за нейното публикуване е декември 2024 г.
За целите на сключения договор между Община Горна Оряховица и „Ди енд Ем Консулт“ ЕООД договор за предоставяне на техническа подкрепа, от страна на общината е предоставен списък с данни на респонденти участвали в предварителното проучване за нагласите на населението. Тези граждани вече веднъж са заявили интересът си към програмата за подмяна на отоплителните устройства, поради което експерт Проучване на нагласите на населението и логистика и КЕ Социолог ще осъществят телефонен контакт с тях за да отправят директна покана за участие в програмата.
За да заявят официално желанието си за участие в програмата, гражданите на Община Горна Оряховица ще бъдат поканени да попълнят и подадат Предварителна заявка за участие (Приложение 1). Това е опростен формуляр съдържащ само базова информация необходима за проверка на допустимостта им за участие в процедурата, предпочитан вид ново отоплително устройство (климатик, термопомпа, на пелети) и данни за контакт с тях. Предварителната заявка за участие следва да е придружена с Декларация за съгласие за събиране на лични данни (Приложение 6 А).
Чрез въвеждането на предварителна опростената форма се цели да бъде избегнато многократното въвеждане на една и съща информация по отношение на конкретните параметри на жилищните обекти (веднъж от гражданите и втори път от техниците при посещение на място), да се минимизират грешките във въведените данни по отношение на конструктивните характеристики на жилищния обект (в случаите в които гражданите не са достатъчно запознати с измерването на необходимите параметри и мерни единици) и да се избегне необходимостта от многократно коригиране на Заявлението за участие (при констатирани несъответствия). Чрез което ще се намали административната тежест за всички участници в процеса и ще се оптимизира времето нужно за набиране на коректно попълнени и оформени документи.
Гражданите ще имат възможност да подават предварителна заявка за участие по един от следните начини:
Действия на екипа за техническа подкрепа.
На този етап ключов експерт (КЕ) Проучване на нагласите на населението и логистика и КЕ Социолог ще извършват консултации и подпомагане на гражданите за попълване на предварителна заявка (Приложение 1) за участие по проекта, чрез консултации по телефона по електронна поща и на място в разкритите за целта гишета.
Ще приемат и въвеждат в деловодната система постъпилите заявления, чрез завеждане с входящ номер.
От експертите ще бъде извършвана и първоначалната проверка за допустимост, чрез следните проверки:
На седмична база ще бъде съставян списък с данни за постъпилите Предварителни заявления за участие в програмата (Приложение 1). Той ще бъде изпращан към община Горна Оряховица в първия работен ден следващ седмицата за която се отнася с искане за извършване на служебна проверка от страна на общината, на следните обстоятелства:
Резултатите от проверката следва да са предоставени на (КЕ) Проучване на нагласите на населението и логистика и КЕ Социолог, в първия работен ден следващ седмицата на отправяне на искането за проверка.
След като бъде получена исканата информация, експертите на техническата подкрепа ще завършват проверката за допустимост на заявилите интерес граждани. В резултат от нея ще бъдат съставяни два броя списъци – с допустими кандидати и с недопустими кандидати.
Недопустимите кандидати ще бъдат уведомявани с официално писмо, включваща основанието за тяхната недопустимост.
В случай, че по време на първоначалната проверка, бъдат установени кандидати който към момента на проверката имат задължения към Община Горна Оряховица, на тях няма да им бъде изпращано уведомление за недопустимост, а по време на посещението на място ще бъдат информирани, че при не погасяването им преди подаване на Формуляр за кандидатстване, това ще бъде основание за отказ за предоставяне на ново отоплително устройство.
Списъците с допустимите кандидати ще бъдат предавани на КЕ Теренна работа и логистика и КЕ Отопление инсталации, за съставяне на график за извършване на посещения на място.
Посещенията на място ще бъдат извършвани по предварително съставен график, съгласуван със собствениците на жилищните имоти включени в графика за конкретен период. По време на огледа ще бъдат констатирани конструктивните характеристики на всеки жилищен обект като разположение и големина на обекта, степен на саниране, наличие на подменена дограма, състояние на електрическа инсталация и други характеристики необходими за преценка и избор на ново отоплително устройство. Ще бъдат давани допълнителни устни консултации относно процедурата и алтернативите за отопление на конкретния жилищен обект. По време на посещението ще бъде попълвана Техническа карта по образец (Приложение 2) и ще бъде съставян протокол за посещение на място (Приложение 3). С огледите ще се констатира и наличното към момента отоплително устройство на твърдо гориво. Негова снимка ще бъде прилагана към Техническата карта.
В рамките на 5 работни дни след посещението на място, КЕ Теренна работа и логистика и КЕ Отопление инсталации, ще дава писмено своето становище (Протокол за пригодност на жилищен обект Приложение 4) относно подходящите отоплителни средства (необходим брой, вид и мощност), препоръки относно тяхното разположение и монтаж, необходимост от извършване на допълнителни строително-монтажни работи за изграждане на сградна инсталация и/или необходимост от ремонт по електрическата мрежа. В приложение на протокола ще бъде Техническата карта от извършения оглед. Чрез този документ се цели не само да се обективизират конкретните данни за жилищния обект, но и да се осигури вярна, пълна и разбираема информация от специалист „Отоплителни инсталации“ въз основа на която гражданите да направят своя информира избор на алтернативно отоплително устройство за техния дом. Това може да доведе до промяна в преценката им за желано ново отоплително устройство, която те да отразят при подаването на „Заявление за участие“.
При съставянето на „Протоколът за пригодност на жилищен обект“ експертите „Теренна работа и логистика“ и „Отопление инсталации“, ще съблюдават спазването на основните принципи приложими към програмата:
Чрез протоколът за пригодност, ще се ограничи изборът на гражданите само до онези отоплителни устройства (необходим брой, вид и мощност), чиито технически параметри отговарят едновременно на нуждите на домакинството и допринасят за спазването на изброените принципи. Ще се избегнат ситуации в който гражданите подават заявления за отоплителни устройства с прекомерно големи мощности спрямо нуждите на отопляваните от тях площи. И ще се гарантира пълното и точно постигане на целите на процедурата:
След като кандидатите за подмяна на отоплителни устройства получат „Протоколът за пригодност“ на своето жилище, те ще имат възможност да подадат и „Заявление за участие“ в едно със всички необходими документи. Пълният пакет документи се състои от:
При подаване на документите за справка ще се изисква преглед на лична карта на заявител и нотариалните актове на жилищните имот/и включени в Формуляра за кандидатстване.
След като административния служител се увери в пълнотата и коректността на документите, те ще бъдат завеждани в деловодната система чрез входящ номер.
След като заявленията получат своя входящ номер, те ще бъдат отново преглеждани и проверявани от КЕ Финансист и КЕ Статистик. На този етап отново ще бъдат извършвани следните проверки, за наличие на промяна в първоначално проверените данни:
В случай че собственикът на жилищния имот, за който е подадено „Заявлението за участие“ е юридическо лице, в портала на Агенция по вписванията ще бъде извършвана проверка по ЕИК/БУЛСТАТ за:
На седмична база ще бъде съставян отделен списък с данни за постъпилите „Заявления за участие в програмата“. Той ще бъде изпращан към община Горна Оряховица в първия работен ден следващ седмицата за която се отнася с искане за извършване на служебна проверка от страна на общината, на следните обстоятелства::
– Наличие на липса на задължения към община Горна Оряховица;
– Жилищния обект се обитава от лице получаващо месечни социални помощи ;
– Лице/лица от домакинството получава/т целева помощ за отопление през последния приключил или текущия отоплителен сезон;
Резултатите от проверката следва да са предоставени на (КЕ) Проучване на нагласите на населението и логистика и КЕ Социолог, в първия работен ден следващ седмицата на отправяне на искането за проверка.
След като бъде получена исканата информация, КЕ Финансист и КЕ Статистик ще могат да пристъпят към класиране на получените заявления за участие в програмата. Всички кандидати, отговарящи на условията на програмата, ще бъдат оценявани съобразно критериите за оценка. За всеки от предварително определените критерии, кандидатът ще получава съответния брой точки, въз основа на информацията от заявлението за кандидатстване и извършените служебни проверки. Крайното класиране ще се извършва въз основа на сумарния общ брой точки получен от всеки кандидат по всички критерии. За целта всички проверени и оценени кандидати, подали заявления в рамките на съответното годишно тримесечие, ще бъдат подреждани в низходящ ред съобразно получената оценка. Като за всяко тримесечие ще се изготвят отделни списъци с класирани кандидати съдържащ съответния броя получени точки. Той ще бъде изготвян и предоставян на община Горна Оряховица до края на месеца следващ съответното тримесечие. Одобрените кандидати ще бъдат канени да подпишат договор с общината по реда на тяхното класиране. В случай че до този момент някой от кандидатите се откаже от подмяна на отоплителното си устройство, на негово място ще бъде канен за подписване на договора следващия по ред в списъка.
Всички кандидати, които не отговарят на условията за кандидатстване ще бъдат включвани в отделен списък с недопустими кандидати. Те ще бъдат уведомявани с официално писмо, включващо основанието за тяхната недопустимост.
Предвижда се класирането да продължи по този ред до постигане на зададения минимум от 1 876 бр. одобрени заявления. След достигането му експертите на техническата подкрепа временно ще преустановят извършваното класиране, до получаване на официална информация от Община Горна Оряховица за наличие и размер на оставащ бюджет по процедурата и краен срок до който да продължи набирането на Предварителни заявки за участие (Приложение 1) и кран срок за набиране на Заявления за участие (Приложение 5), който не би следвало да бъде по-кратък от 3 месеца за да могат КЕ Теренна работа и логистика и КЕ Отопление инсталации да обходят всички домакинства подали Предварителна заявка за участие. След тези срокове нови Предварителни заявки, съответно Заявления за участие няма да бъдат приемани.
След изтичане на последния краен срок КЕ Финансист и КЕ Статистик отново ще пристъпят към класиране на получените заявления за участие в програмата съгласно критериите за приоритизация. Окончателното класиране ще се извършва въз основа на получения брой точки от всеки от кандидатите по зададените критерии. Те ще се класират в низходящ ред съобразно получената оценка. За подписване на договор за безвъзмездна подмяна на отоплително устройство, ще се предлагат всички или част от тях по реда на класирането им до изчерпване на бюджета по програмата.
В срок до 3 месеца от изтичането на крайния срок за прием на Заявления за участие в програмата (Приложение 5) КЕ Финансист и КЕ Статистик следва да са приключили и последните списъци с одобрени кандидати за подмяна на отоплителните устройства.
След обявяване на списъците с одобрените кандидати за съответното тримесечие КЕ Финансист и КЕ Статистик ще каня включените в тях граждани да подпишат предварително подготвените договори за безвъзмездна подмяна.
На седмична база ще се изготвят списъци със подписаните от страна на крайните потребители договори, който ще се изпраща към община Горна Оряховица заедно със самите тях за подпис от страна на общината. Пакета документи ще бъде предоставян на общината в първия работен ден, следващ седмицата за която се отнася.
След като договорите бъдат разписани и от страна на общината, по един екземпляра от тях следва да бъде върнат на съответните крайните потребители.
На всеки етап от набиране и обработка на заявления от домакинствата за подмяна на топлоуредите, по-горе описаните експерти ще бъдат подпомагани от КЕ Ръководител на екипа и един допълнителен експерт „Координатор по Договор №65/09.10.2024г“.
Изпълнител по Договор №65/09.10.2024 г „Ди енд Ем Консулт“ ЕООД има готовност, при възникване на необходимост да увеличи броя на допълнителните експерти участващи в изпълнението на възложената му дейност.
Приложение 1 Предварителна заявка за участие.
Приложение 2 Техническа карта.
Приложение 3 Протокол за посещение на място.
Приложение 4 Протокол за пригодност.
Приложение 5 Заявление за участие.
Приложение 6 Декларация за съгласие с условията за кандидатстване.
Приложение 6 А Декларация за съгласие за събиране на лични данни.
Приложение 7 Декларация минимални помощи.
Приложение 8 Споразумение за колективно отопление.
Приложение 9 Договор с КП физически лица без фотоволтаици.
Приложение 9А Договор с КП физически лица със фотоволтаици.
Приложение 9Б Договор с КП юридически лица.
Приложение 9 В Договор с КП колективно отопление.
Приложение 10 Пълномощно.
Приложение 11 Покана за кандидатстване.
От тук може да изтеглите прикачените файлове за попълване
www.eufunds.bg
Този документ е създаден в рамките на проект № BG16FFPR002-5.001-0014 „За по-чист въздух в община Горна Оряховица, чрез подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие по процедура чрез директно предоставяне № BG I6FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Община Горна Оряховица и при никакви обстоятелства не може да се счита, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.